Notícies

Neoprofit AI

Cardona tanca la setmana santa amb 6.220 tiquets turístics venuts

  • Les dades són similars a l’any passat, malgrat el fred i la previsió de pluges
  • Divendres sant i dissabte van protagonitzar els pics més alts de visitants dels darrers anys, amb més de 1.500 tiquets venuts al dia

Malgrat el fred i la previsió de pluges i que enguany quedava molt a prop de Nadal, Cardona ha tancat una setmana santa molt positiva amb 6.220 tiquets turístics venuts durant els dies compresos entre el cap de setmana de Rams i dilluns de Pasqua.

El Parc Cultural de la Muntanya de Sal ha estat l’espai més visitat, amb 4.489 tiquets venuts; seguit pel Castell de Cardona amb 1.638 tiquets i el Centre Històric amb 93. Les dades són similars a les de l’any passat.

La gran diferència respecte l’any passat han estat els pics de visitants de divendres sant i dissabte, amb 1.634 i 1.561 tiquets venuts al dia, respectivament. Aquestes han estat les xifres més altes dels darrers deu anys.

“D’una banda, volem agrair a tots els visitants que han vingut aquesta setmana santa la seva aposta per Cardona. I per l’altra, destaquem la gran feina dels agents turístics de Cardona i de la Catalunya Central que fan possible aquestes grans xifres d’afluència”, diu Ferran Estruch, alcalde de Cardona.

Destinació familiar

Les visites més sol·licitades van ser les teatralitzades de la Muntanya de Sal i del Castell de Cardona, dirigides al públic familiar. Els dies festius es van vendre totes les entrades de diverses sessions, confirmant l’èxit de Cardona com a destinació familiar.

Cardona estrena nova marca turística

La Fundació Cardona Històrica (FCH) ha renovat la identitat corporativa amb l’objectiu de modernitzar la seva imatge gràfica i posicionar Cardona com un destí més dinàmic, complet i emocionant. La nova marca és obra del dissenyador cardoní Albert Farré.

“Volem adaptar la marca turística de Cardona a l’evolució social i a les expectatives dels nostres visitants i turistes. Juguem amb els contrastos de tradició i modernitat, patrimoni i natura, passat gloriós i afany de futur”, explica Francesc Ponsa, director general de la Fundació Cardona Històrica.

El roig ambre és el color principal i s’inspira en les vetes del jaciment salí de Cardona. Aquest color aporta dinamisme, energia i calidesa. Té força i pes visual quan contrasta amb d’altres colors.

Potenciar el vincle

El concepte de disseny respon a la voluntat de potenciar el vincle entre el municipi i el visitant. D’una banda, es destaquen les principals característiques de la destinació Cardona (qualitat, història, patrimoni, natura i gastronomia) i, per l’altra, l’experiència de visita (emoció, gaudi i gratificació).

L’expressió gràfica d’aquest vincle es tradueix en formes amb dos degradats de color que s’entrellacen i amb les lligadures de la tipografia personalitzada.  

D’acord amb això, el claim escollit és “La teva història”, un joc de paraules amb la història mil·lenària de Cardona i les vivències que el visitant pot experimentar.

La marca principal serà Cardona Turisme i també s’utilitzaran diverses submarques associades a diferents àmbits: cultura, natura, gastronomia, comerç i film office.

El procés de creació s’ha basat en l’enquesta que es va realitzar el mes de juny passat als agents turístics locals (turisme rural, apartaments turístics, hotels, empreses de serveis turístics, comerços i restaurants).

Pla Màrqueting turístic

Paral·lelament a la nova marca turística, la FCH s’ha dotat d’un nou Pla de màrqueting turístic elaborat per l’empresa Advanced Leisure Services mitjançant un recurs de la Diputació de Barcelona.

Els grans objectius són atraure més visitants, generar noves fonts d’ingressos i nous formats de negoci i potenciar l’impacte de l’activitat turística en totes les vessants de l’economia local.

Setmana Santa

El Pla de Màrqueting ja s’ha començat a aplicar per aquesta setmana santa amb una campanya que combina accions online (baners i promoció de continguts a les xarxes socials) i offline (falques de ràdio, anunci al metro de Barcelona i rotulació d’un autobús a l’àrea metropolitana de Barcelona).

L’oferta total de serveis turístics de la Fundació Cardona Històrica prevista per aquesta setmana santa compta amb 8.950 places per a les visites a la Muntanya de Sal, al Castell i al Centre Històric.

Cardona renova els segells de qualitat turística PIT i Biosphere

El Parc Cultural de la Muntanya de Sal, l’Oficina de Turisme, Rutes Sílvia Rovira, Cardona events i la Biblioteca Marc són els agents locals que compten amb aquest distintiu

Durant la primera jornada del sector turístic del Bages del 2024, celebrada aquest dimecres al Museu del Barroc de Catalunya, s’han lliurat els distintius a les empreses que assolit o renovat els segells de qualitat turística i ambiental.

L’Oficina de Turisme de Cardona, Rutes Sílvia Rovira, Cardona Events i la Biblioteca Marc de Cardona estan acreditats amb el programa PIT (Punts d’Informació Turística i establiments col·laboradors del Geoparc de la Catalunya Central).

Per la seva part, el Parc Cultural de la Muntanya de Sal, l’Oficina de Turisme de Cardona i Rutes Sílvia Rovira han renovat el segell Biosphere de sostenibilitat.

Ambdós programes són iniciativa de la Diputació de Barcelona i la Cambra Comerç de Barcelona. Bages Turisme els lidera i els treballa amb els agents de la comarca, ja que són clau per promoure la qualitat turística del territori.

Turisme responsable i de qualitat

El programa Punts d’informació turística Bages Geoparc (PIT) té com a objectiu dotar els equipaments turístics d’informació i coneixements sobre l’oferta turística de la comarca incorporant el relat del Geoparc. La implantació d’aquest projecte permet als participants donar resposta a les peticions d’informació turística de forma solvent, contrastada i acurada i establir connexions amb la resta d’agents del territori, així com conèixer la resta d’empreses del sector turístic del Bages.

El Biosphere Turisme Responsable és un distintiu de qualitat que reconeix les empreses i els establiments compromesos amb la sostenibilitat. Alhora, els ofereix assessorament perquè la seva gestió interna sigui el màxim d’eficient a través de manuals de bones pràctiques. En el cas concret de la comarca del Bages, el segell Biosphere va acompanyat també del distintiu d’empresa adherida al Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central. Una certificació que cada vegada té més reconeixement i que s’espera que properament formi part dels criteris de cerca de portals turístics com Booking o Google Travel.

Cardona supera el llindar dels 100.000 serveis turístics l’any

Cardona ha tancat el 2023 amb un total de 107.462 serveis turístics realitzats, sent el Parc Cultural de la Muntanya de Sal (PCMS) l’espai més visitat amb 66.000 tiquets venuts, xifra que representa un increment del 4,25% respecte el 2022.

Al Castell de Cardona s’ha superat els 35.000 serveis turístics l’any comptant les visites guiades, teatealitzades i escolars al conjunt monumental.  

Per la seva part, més de 2.000 persones han realitzat la visita guiada del Centre Històric de Cardona.

“L’evolució és bona. Ens anem acostant a les xifres de la prepandèmia, anys 2018 i 2019, que va ser l’època de més visitants a Cardona”, assegura Francesc Ponsa, director general de la Fundació Cardona Històrica (FCH), entitat que gestiona el turisme de la vila duca.

Més escoles

Les visites de les escoles també han incrementat, concretament un 15%. Més de 4.600 escolars han realitzat les visites, els tallers i les activitats didàctiques que ofereix la FCH orientades a descobrir i gaudir del valuós patrimoni natural, històric i cultural de Cardona.

El 2023 es van crear noves activitats per a les escoles completant, d’aquesta manera, una oferta molt completa amb un total de 23 propostes educatives dirigides a tots els nivells educatius, des d’Educació Infantil fins a Batxillerat.

“L’evolució és bona. Ens anem acostant a les xifres de la prepandèmia”

Francesc Ponsa, director general de la FCH

Nova visita teatralitzada

El 2023 també ha comptat amb la novetat d’una nova visita teatralitzada, la del “GeoTok, la vuitena meravella”, una proposta innovadora enfocada al públic familiar per descobrir la formació i la història de la Muntanya de Sal de Cardona.

Més de 7.500 persones l’han realitzada des de la seva estrena el mes de març.

Nous productes turístics 

De cara al 2024, la FCH té previst estrenar nous productes turístics per a diferents públics al Castell de Cardona, al Centre Històric i a la Vall salina. “Apostem per desestacionalitzar els visitants i captar nous segments de públics amb la creació de visites innovadores i focalitzades en aspectes concrets de la història i l’entorn de Cardona”, apunta Ponsa.

Cardona prepara un documental històric sobre la Mina de Sal

La Fundació Cardona Històrica i l’Arxiu Històric de Cardona estan preparant la realització d’un documental sobre les condicions tècniques, laborals i socioeconòmiques de les persones que van treballar a la Mina Nieves de Cardona, que va estar en funcionament entre el 1929 i el 1990.

L’objectiu és recuperar, preservar i difondre informació i testimonis d’aquella època essencial de la història contemporània de Cardona. El documental també permetrà abordar el període de la Transició democràtica i les lluites sindicals associades a les condicions de treball de la mina.

D’acord amb això, s’entrevistaran persones que van estar vinculades a l’explotació de sals potàssiques que l’empresa Unión Española de explosivos va fer a Cardona com, per exemple, enginyers, miners, líders sindicals, administratius o metges, entre d’altres.

L’estrena del documental prevista per juliol del 2024 coincideix amb la trista efemèride dels 50 anys de l’accident de l’ascensor del Pou Alberto en el que van perdre la vida quatre miners.

El documental compta amb un ajut del Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya.

Cardona crea el programa d’Ambaixadors de la Sal per promocionar-la com a producte gourmet

Jordi Llobet, el primer xef en rebre aquesta distinció honorífica

La Fundació Cardona Històrica ha aprovat el Programa d’Ambaixadors i Ambaixadores de la Sal de Cardona amb l’objectiu de promocionar i difondre la sal, tant a nivell nacional com internacional, a partir del nomenament honorífic de xefs de reconegut prestigi.

El programa es configura com un projecte cooperatiu i de treball en xarxa de persones compromeses amb l’impuls d’iniciatives i propostes innovadores al voltant de la Sal de Cardona, donant-la a conèixer entre els diferents col·lectius de professionals del sector gastronòmic, empresarial, turístic, de distribució de productes alimentaris o de creadors de tendències de consum, així com pel públic en general.

Així mateix, es promourà la concessió de distincions honorífiques a persones que pel seu reconeixement social, cultural, professional o docent, així com d’arrelament amb el municipi de Cardona i el seu entorn, esdevinguin dignes “Ambaixadors i Ambaixadores de la Sal de Cardona”. 

Els ambaixadors i ambaixadores de la Sal de Cardona actuaran com a prescriptors de la Sal de Cardona, contribuiran a crear aliances estratègiques, assessoraran a la Fundació Cardona Històrica en la difusió del producte i col·laboraran en l’organització d’actes i events.

Jordi Llobet, el primer ambaixador

El xef Jordi Llobet i Gómez ha estat nomenat el primer ambaixador de la Sal de Cardona. El prestigiós xef manresà compta amb una dilatada trajectòria en el món de la restauració, amb una àmplia experiència nacional i internacional, havent estat distingit amb una estrella Michelin.

L’any 2008 Llobet va guanyar el segon premi al millor cuiner d’Espanya. L’any 2013 va convertir-se en el xef del restaurant l’Ó de Món Sant Benet, on va ser distingit amb una estrella Michelin com a cap de cuina.

Actualment el Jordi Llobet capitaneja el projecte de l’Espai Gastronòmic, una escola de cuina dinàmica i innovadora.

A més de la vessant formativa i de recerca gastronòmica, Jordi Llobet col·labora participa activament en accions de promoció territorial, amb la comarca del Bages com a nucli de treball i interès de difusió dels seus valors i recursos endògens.

D’aquí, pura i amb història

La Sal de Cardona s’extreu del subsol de la Vall Salina, del cor del diapir subterrani format per l’evaporació d’un mar que banyava la Catalunya Central fa 36 milions d’anys.

Gaudeix de màxima puresa (99’97% de clorur sòdic),obtinguda simplement d’esmicolar la roca extreta del diapir.

Es fa servir des de fa més de 6500 anys. Des del  Neotític mitjà, passant per l’època ibera, l’Imperi Romà, l’edat mitjana i la moderna fins els nostres dies.

Es considera una de les millors sals del món degut a la seva puresa, la seva major capacitat saladora i les virtuts medicinals atribuïdes per la saviesa popular.

La col·legiata de Sant Vicenç de Cardona distingida com a ‘Lloc d’Interès Cinematogràfic’

L’Acadèmia del Cinema Català ha designat la Col·legiata de Sant Vicenç de Cardona com a ‘Lloc d’Interès Cinematogràfic’ per la seva importància històrica en la producció audiovisual. El 2016 ja va rebre la distinció de Tresor de la Cultura Cinematogràfica Europea atorgada per l’Acadèmia de Cinema Europeu, com a escenari del clàssic film Campanades a mitjanit d’Orson Welles.

La distinció LIC reconeix espais d’especial rellevància per a la indústria audiovisual, ja sigui pel seu valor en la producció fílmica, la importància històrica o el significat simbòlic. Aquesta distinció ressalta la riquesa cultural i cinematogràfica de cada territori i fomenta la preservació i la promoció d’aquests espais que han contribuït de manera significativa a la història i la identitat audiovisual de la península.

La relació de LIC designats en aquesta primera edició han estat els següents:

  • Andalusia : Desert de Tavernes (Almeria)
  • Aragó : Sos del Rei Catòlic (Saragossa)
  • Astúries : Llanes (Astúries)
  • Catalunya : Col·legiata de Sant Vicenç de Cardona (Barcelona)
  • Extremadura : Guadalupe i el Geoparc de Villuerca-Ibores-Jara (Càceres)
  • Galícia : Llogaret de Facós, Lobeira (Ourense)
  • Portugal : Tobis Portuguesa (Lisboa)
  • València : L’Albufera (València)

Les Acadèmies de Cinema i Audiovisual de la península van presentar la distinció Lloc d’Interès Cinematogràfic – LIC en el context de la VII Trobada d’Acadèmies Ibèriques de Cinema i Audiovisual, celebrada entre el 29 de setembre i l’1 d’octubre en el marc del Festival de Cinema d’Ourense.

Cardona, una destinació de pel·lícula

Històricament, Cardona ha estat una destinació molt utilitzada en rodatges cinematogràfics i publicitaris. La producció més coneguda ha estat Campanades a mitjanit que l’actor i director nord-americà Orson Welles va rodar al Castell de Cardona l’any 1964.

Fruit d’aquest rodatge, l’Acadèmia de Cine Europeu va reconèixer a Cardona l’any 2016 com a Tresor de la Cultura Cinematogràfica Europea convertint-se en el primer espai d’aquestes característiques a l’Estat espanyol i el vuitè d’Europa.

Al castell i a la basílica es van rodar, també, El arquero de Sherwood (1971), de Ferroni, i La catedral del mar (2016), de Jordi Frades; i a la Muntanya de Sal, XP3D (2011), de Sergi Vizcaíno, amb el surienc Jordi Bransuela, i Malnazidos (2020), de Ruiz Caldera i Del Toro, amb Miki Esparbé. En aquest mateix espai, també es va rodar Teresa (2023) de Paula Ortiz.

El centre històric de Cardona també ha estat el protagonista d’anuncis com el protagonitzat per l’actor Daniel Craig (James Bond) per la marca de cerveses Heineken.

Cardona descobreix els ‘secrets’ de la vila medieval en el marc de les Jornades Europees del Patrimoni

Saps quina relació tenia l’ofici de botxí amb la carnisseria de Cardona? Saps on estava ubicat el Call Jueu de Cardona? I a què es dedicava la comunitat jueva i per què va desaparèixer? Saps com vestien els mercaders medievals? Si vols conèixer totes les respostes no et perdis la nova visita pels carrers de Cardona.

La Fundació Cardona Històrica (FCH), amb la col·laboració de l’Ajuntament de Cardona i de l’Arxiu Històric de Cardona, organitza una visita  pels carrers del casc antic per conèixer els secrets i les curiositats de la Cardona Medieval en el context de les Jornades Europees del Patrimoni (JEP).

La visita porta per títol “Secrets i curiositats de la Cardona Medieval” i es celebrarà el dimecres 11 d’octubre a les 19:30h. L’objectiu és redescobrir el passat medieval del centre històric de Cardona amb una perspectiva molt diferent.

L’itinerari començarà al Centre Cardona Medieval i, entre d’altres indrets, passarà per l’església de Sant Miquel, la Plaça del Mercat, la Capella de Santa Eulàlia, la Casa del Botxí o el Casal de Graells. Al final de la passejada s’oferirà un petit tast.

L’activitat és gratuïta prèvia inscripció a l’Oficina de Turisme o en aquest enllaç.

Patrimoni viu

Un any més, l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural impulsa les JEP, una iniciativa del Consell d’Europa i la Comissió Europea que se celebra ininterrompudament a Catalunya des del 1991 i que està considerada l’activitat participativa més important d’Europa en relació amb el patrimoni cultural.

Al llarg de tots aquests anys les Jornades han permès conèixer la riquesa i la diversitat del patrimoni cultural gràcies a la col·laboració de centenars de municipis, museus, monuments, associacions i entitats culturals d’arreu del territori que any rere any han obert les portes de casa seva per apropar el seu patrimoni cultural a la ciutadania.

El lema de l’edició d’enguany, proposat pel Consell d’Europa, és “Patrimoni viu”, fent referència a les pràctiques, els coneixements i les habilitats que es transmeten de generació en generació, i que actualment es continuen mantenint.

Un equip de la BBC grava a la Muntanya de Sal de Cardona

La BBC Studios s’ha desplaçat a Cardona per gravar un episodi de la nova sèrie de divulgació científica que s’emetrà l’any vinent. L’equip de reporters britànics ha gravat al Parc Cultural de la Muntanya de Sal i a altres localitzacions de la vall salina.

El programa el presenta Brian Cox, un conegut físic de la televisió britànica famós pels seus programes de divulgació científica, i s’emetrà al Regne Unit i als Estats Units a principis del 2024.

Les creacions científiques de la BBC destaquen pel seu rigor i la qualitat de la seva realització que combina imatges de diverses ubicacions del món amb altres generades per ordinador.

El diapir de Cardona, un lloc únic al món

La Muntanya de Sal és un fenomen natural únic al món i encara avui creix a mesura que la pluja l’erosiona. Els seus 120 metres son només la punta d’un enorme diapir de prop de dos quilòmetres de profunditat. La seva excepcionalitat i espectacularitat és el que ha atret a la BBC.

Durant anys, el massís salí va esdevenir una de les mines de sal potàssica més importants del món,  Mina Nieves de Cardona (1929-1990).  El vell recinte miner és avui el Parc Cultural de la Muntanya de Sal, un gran equipament que divulga la importància de la sal, l’excepcionalitat geològica del jaciment i l’aprofitament que l’ésser humà ha fet d’aquest recurs natural durant segles.

Cardona aposta pel turisme esportiu i de natura

Foto: Gravel Earth Series

Durant les properes setmanes, Cardona acollirà dues proves esportives que complementaran l’oferta turística de la vila: la final de la Gravel Earth Series i la Survivor Race Barcelona. A la tardor també hi ha prevista una cronoescalada al castell i al desembre es recupera la cursa de Sant Silvestre pels carrers de la vila ducal.

A aquestes cites esportives cal afegir certàmens o esdeveniments ja consolidats com el Trofeu de la Sal de Patinatge Artístic, el Torneig de la Sal de Futbol o la Marxa del Setge. A més, torna a passar per Cardona després de 30 anys la marxa Sèlenika amb BTT (24 de setembre); i el passat 10 de setembre va passar l’Escairada Gravel Race.

Entre participants i acompanyants s’espera l’afluència d’unes 5.000 persones que vindran a Cardona atretes pels esdeveniments esportius. “Aquests fluxos de visitants generen ocupació de qualitat, tenen un impacte econòmic en el territori, permeten la desestacionalització i aporten valor afegit a la nostra marca turística”, apunta Salvador Campos, regidor de turisme de l’Ajuntament de Cardona.

Final de la Gravel Earth Series

La primera novetat esportiva que acollirà Cardona és la final de la Gravel Earth Series , que es celebrarà el cap de setmana del 16 i 17 de setembre a les renovades instal·lacions del Vilar de la Duquesa. Aquesta prova serà la més important del calendari, ja que reunirà tots els aspirants al títol de la Gravel Earth Series.

Alguns dels millors especialistes de grava del planeta ja han confirmat la seva participació com el neerlandès Ivar Slik, el txec Petr Vakoč, l’alemany Paul Voss o els australians Nathan Haas i Freddy Ovett, entre d’altres. En total, participaran uns 500 ciclistes.

La final consta d’un recorregut total de 180 km per camins i natura. L’organització marcarà dues rutes perquè prèviament els amants del ciclisme puguin descobrir el territori proper de Cardona.  

Cardona, territori survivor

El segon esdeveniment és la Survivor Race Barcelona, una carrera d’obstacles basada en els valors de la superació, companyonia i diversió, que tindrà lloc el dissabte 21 d’octubre a La Coromina.

La carrera constarà de dos circuits (un de 6 km, i l’altre, de 10) que permetran descobrir l’entorn natural de Cardona. S’espera una participació de prop de 1.500 persones.

Aquest tipus d’esdeveniments permeten que els participants puguin descobrir nous indrets, gaudir de l’allotjament, gastronomia i comerç local, compartir imatges i experiències amb el seu entorn i repetir visites o rutes.

Salut i natura

Segons Helena Arnaste, regidora d’Esports de l’Ajuntament de Cardona, “la pràctica esportiva implica beneficis físics, però també és una gran eina per a la millora de la qualitat de vida de les persones; i per això és una prioritat de les polítiques públiques de Cardona”.

Aquesta aposta representa un gran complement a l’estratègia de la salut com a eix vertebrador del municipi articulada a través del Projecte Cardona Integral, impulsat per l’Ajuntament de Cardona amb la col·laboració de la Fundació SHE (Foundation for Science, Health and Education), presidida pel cardiòleg Valentí Fuster.

Un dels àmbits d’actuació és el foment de l’activitat física. En aquest sentit, Cardona disposa d’una xarxa de rutes saludables i parcs urbans de salut, amb diferents alternatives de recorregut i dificultat, per tal de promoure la pràctica de l’esport, tant per part dels ciutadans com dels visitants de Cardona.