25 de juliol de 2025

La visita teatralitzada al Castell de Cardona celebra els 10 anys assolint les 1.500 funcions

  • Es va començar a representar el 2015 i compta amb un històric de 64.000 visitants
  • El proper dissabte 2 d’agost es farà una visita especial per commemorar l’efemèride


“La veritable història de la Torre de la Minyona”, la visita teatralitzada al Castell de Cardona per a famílies celebra els 10 anys de vida amb l’assoliment de les 1.500 funcions el proper 2 d’agost i els 64.000 visitants consolidant-se, d’aquesta manera, com una de les activitats turístiques referents de la Catalunya Central per al públic familiar.

Aquesta visita és una col·laboració entre l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural (ACPC) del departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Cardona (a través de la Fundació Cardona Històrica) i la companyia Udurae Teatre.

Des del seu inici, la visita s’ofereix cada cap de setmana, en horari de dissabte tarda i diumenge migdia, amb funcions extres en períodes vacacionals i ponts i festius. “Sens dubte és la visita teatralitzada més longeva del país, ofertada durant 10 anys amb la única interrupció dels períodes Covid en que aquestes activitats van estar prohibides”, explica Jordi Santasusagna, director d’Udurae Teatre i guionista.

El més destacable d’aquestes 1.500 funcions és que han estat realitzades íntegrament pels mateixos dos actors: Jordi Santasusagna i Núria Juberó.

Una mica d’història

La gestació de la visita teatralitzada per al públic familiar del Castell de Cardona té l’origen en la commemoració del Tricentenari de l’acabament de la guerra de Successió (1714-2024). A finals de 2013, en una reunió preparatòria de la representació teatral de “Viurem lliures o morirem” al Born Centre Cultural (acabat d’inaugurar), l’alcalde de Cardona, Ferran Estruch, va reivindicar alguna activitat al Castell de Cardona que ajudés a donar-li visibilitat.

A la reunió hi era present Jordi Santasusagna, autor i director de l’espectacle “Viurem lliures o morirem”, que va agafar el guant i juntament amb la seva parella, Núria Juberó, van crear la visita teatralitzada “Desvalls, l’heroi de la resistència”. La primera representació va tenir lloc el 2 de febrer de 2014 amb 29 espectadors.

Un any després, passada la commemoració de la Guerra de Successió, i amb l’experiència i la certesa de que el format era un excel·lent producte per al públic familiar, Jordi Santasusagna i Núria Juberó creen la companyia Udurae Teatre i posen en marxa “La veritable història de la Torre de la Minyona”, un recorregut transversal per la història del castell, amb el focus a l’esplendorosa Edat Mitjana. La nova visita incideix en l’humor, l’èpica, la tensió, la tendresa i incorpora música en directe.

Algunes curiositats

El fet de que el mateix espectacle s’hagi ofert durant tant de temps, fa que moltes famílies repeteixin fins a tres o quatre vegades, a mesura que els fills es van fent grans o en venen de nous. Tot sovint els visitants/espectadors mostren fotografies amb un infant petit, que ja és gran, o simplement amb la mare embarassada.

En els primers anys, una nena va venir diverses vegades en poc temps, i fins i tot, al carnaval de la seva escola hi va anar disfressada de Sança, el personatge femení de la història, amb el mateix vestit, espasa i tots els accessoris.

Una família que va fer la visita amb la mare embarassada, hi va tornar anys després amb la nena a qui havien posat de nom Sança, justament perquè els havia agradat en la primera ocasió.

En les visites escolars és quan la història assoleix un grau més alt de tensió i d’excitació dels infants. En una d’aquestes, gairebé al final de la funció, quan apareix el malvat Natan per lluitar amb la Sança, un nen no va poder reprimir el seu esperit justicier i li va llançar una ampolla d’aigua al cap.

Durant les 1.500 representacions hi ha passat molta gent, alguns amb rellevància pública com els polítics Quim Torra, Roger Torrent, Joaquim Nadal o Juli Fernández; o actrius i actors com Laura Conejero, Anna Ycobalzeta, Mariona Castillo, Pau Oliver (Dagoll Dagom) i Berto Romero.